torsdag 23. april 2009

SEGAs Historie.



Denne gangen så skal jeg ikke anmelde et spill, men jeg skal snakke litt om SEGA. SEGA er et videospill kompani som i dag lager videospill og selger det til Nintendo, Sony (som lager Play Station) og Microsoft (som lager Xbox), men visste du at de var et videospill kompani som lagde før spillemaskiner og egne videospill til de maskinene? Hvis du ikke visste det så skal jeg nå fortelle deg alt jeg vet om SEGA.

SEGA kom ut med sin første spillemaskin som het "SEGA Master System" som kom ut i 1987 til Europa og kom til USA i 1986. Sega ga ut spill som f.eks. "ROCKY" og "Alex Kidd in miracle world" og "After Burner" osv. Noen år senere kom "SEGA Mega Drive", også bedre kjent som The "SEGA Genesis." SEGA Genesis kom til Europa 30. November 1990. Denne konsollen er i dag kjent som en av de beste noensinne. Hvorfor? Les litt på nett så finner du det ut. Men etter en stund begynte det å bli mye rot for SEGA fordi litt etterpå kom "SEGA CD", men for at du skulle spille på SEGA CD så måtte man koble den sammen med SEGA Genesis. Så hvis du ikke eide SEGA Genesis så kunne man ikke spille noen SEGA CD spill i det hele tatt. SEGA CD kom ut i 1991. Etter at de hadde laget SEGA CD kom det en ny ting som måtte kobles sammen med SEGA Genesis og det var "SEGA 32X." Den kom ut i 1994. Nå begynte SEGA Genesis å se ut som et rot så SEGA sluttet endelig å lage flere spillemaskiner som måtte settes sammen med SEGA Genesis. Så nå oppfant de en ny spillemaskin som het "SEGA Saturn" som var oppkalt etter planeten Saturn, men den gikk bare på trynet fordi spillene var ikke gode og ingen syntes spillemaskinen var noe særlig. Den kom ut i Europa på slutten av 1995 og de hadde egentlig planlagt å oppfinne en annen spillemaskin kalt "SEGA Neptun", men den ble avlyst og aldri laget. SEGA laget også 2 håndholdte konsoller som ikke solgte så bra. Det var SEGA Game Gear og SEGA Nomad. SEGA Nomad var egentlig mer en slags re-make av SEGA Genesis fordi SEGA lagde ikke spill til SEGA Nomad fordi de trodde det var en god ide å lage den slik at man fikk kun spille SEGA Genesis spill og ingen andre spill. Hvis man også skulle få SEGA Nomad til å virke trengte man 6 AA batterier, og man fikk bare spille i ca. 1 og en halv time før batteriene var tømt. SEGA kom da med den siste spillemaskinen sin som het "SEGA Dreamcast". Den var egentlig en ganske god spillemaskin, men det eneste problemet var at folk pirat kopierte spillene og folk var visst mer interessert i Play Station og Nintendo enn Sega. Dette førte til at Sega Dreamcast gikk på trynet etter et par dager. Så SEGA gikk konkurs og de andre kompaniene som hadde samarbeidet med dem tok de pengene de krevde og nå så var de ute av Business, men ikke helt får nå hadde de bare en ting å gjøre og det var bare å lage spill, men de måtte selge spillene sine til Nintendo, Xbox og Play Station. I dag så er Nintendo, Play Station og Xbox som er de eneste videospill kompaniene som krangler mot hverandre om hvem som var best, men før så var det bare Nintendo og SEGA som var mot hverandre.

Vel nå har jeg fortalt deg alt jeg vet om SEGA og hvis du har en av spillemaskinene til SEGA så vil jeg anbefale deg og prøve et par spill for noen av spillene er egentlig ganske gode. Prøv noen av dem sier nå jeg.

1 kommentar:

  1. Jeg lærer mye av å lese innleggene dine, Erlend. Hvis det går an å ønske seg noe du skal skrive om, foreslår jeg Commodore 64. Brødrene mine og jeg spilte mange spill på den maskinen, og kanskje har du spilt noen selv også? Lykke til videre med bloggen din!

    SvarSlett