mandag 20. april 2009

Banjo Kazooie (N64).


Banjo Kazooie er et spill fra det britiske kompaniet "RareWare" som har samarbeidet med Nintendo en stund, men er i dag kjøpt opp av Microsoft. I dag så lager de spill til Xbox 360. Spillet kom til Europa 29. Juni 1998.

Spillet starter i "Spiral Mountain" som er et oppdiktet sted der en lat bjørn ved navn Banjo bor. Der bor han sammen med den frekke fuglen Kazooie og de bor et stykke unna den onde heksa Gruntilda Winkybunion (navnet er forkortet til Grunty). Gruntilda kidnapper en dag Banjos søster Tooty som hun skal stjele skjønnheten fra fordi Gruntilda er rett og slett sjalu på Tooty. Banjo må nå gå til Gruntildas leir der han må gå gjennom 9 verdener for å finne 10 puslebrikker som Banjo trenger for å åpne nye verdener med og han må finne 100 gylne noter som han trenger for å komme videre inn i slottet med. Banjo og Kazooie møter på veien mange folk de blir venner med som muldvarpen Bottles og en sjaman ved navn Mumbo Jumbo. Det er 10 pusle brikker i hver bane og det er 100 noter i hver bane også.

Spillenes verdener har veldig rare navn synes jeg, her er et par eksempler:
5. verden: Freezezy Peak
4. verden: Bubblegloop Swamp
7. verden: Mad Monster Mansion
9. verden: Click Clock Wood

Min favoritt bane i dette spillet er den som heter "Treasure Trove Cove." Dette er 2. verden i Banjo og Kazooie og grunnen til at jeg liker den banen er fordi musikken er Ok og banen er kult laget. Den skal være en slags sjørøver øy med alt som er typisk for pirater, strender og alt som er typisk for tropiske ting.
Den banen jeg syns er verst i spillet er den 8. verden som heter "Rusty Bucket Bay". Grunnen til at jeg hater denne banen er fordi det er altfor lett å dø på denne banen og fiendene er ute av kontroll. Dette gjør derfor at 8. verden er veldig vanskelig å fullføre. Rusty Bucket Bay er en bane som bare er en havn med en gigantisk båt som heter Rusty Bucket.

Spillet er bra laget og er et supert spill. Dette spillet fortjener derfor en sekser av meg og er en klassiker. Noe som jeg syns er teit er at tittelen på spillet heter Banjo Kazooie, hvorfor ikke Banjo & Kazooie? Det høres jo ut som Banjos fulle navn og Ikke Kazooies. Det jeg mener er at Kazooie på tittelen da høres ut som Banjos etternavn. Kos deg ellers Med Spillet.

1 kommentar:

  1. Artig det med tittelen; jeg har faktisk ikke tenkt på at den er ganske skrudd. Det ble kanskje en stavelse for mye med "Banjo & Kazooie"...

    SvarSlett