torsdag 10. september 2009

Pac-Man (Arkade).


Når det gjelder videospillfigurer, hvem er den første du tenker på? Mario, DK, Lara Croft, Waluigi eller kanskje Snake? Hvis jeg var deg ville jeg nok tenkt på Pac-Man. Hvorfor? Fordi han er en av de mest gjenkjennilige videospillfigurerene gjennom tidene. Pac-Man dukket opp i 1980 og etter sitt første spill (Pac-Man) så har det blitt laget mange spill med han i hovedrollen. I dag skal jeg anmelde Pac-Man arkade spillet så nå er det mye å glede seg til. Når spillet kom: 1980.

Gameplay: I Pac-Man så skal du gå gjennom en labyrint å samle opp hvite prikker som jeg synes ligner på marshmallows. Etter at du har fått samlet opp alle så går du videre til neste level. Mens du prøver å gjøre dette, så blir du forfulgt av de fire kjente 4 spøkelsene ved navn Inky, Pinky, Binky og Clyde (Pinky er den rosa'et, Inky den turkise, Binky den røde og Clyde den oransje). Om du blir truffet av disse bare 1 gang, så dør Pac-Man ved at han svelger over seg selv. Du har heldigvis ekstra, men dør du 3 ganger så er det Game Over. Man kan få tak i flere ekstra liv om du får tak i 10000 poeng. Hvordan får du poeng? Ved å samle opp marshmallows så får du 10 poeng for hver. Du kan også plukke frukt og kaker som dukker opp av og til. Samler du inn disse så får du 200 poeng for hver mat type du eter.
Hvis du skal ha noen sjanse til å forsvare deg selv fra Inky, Binky, Pinky og Clyde, så må man samle opp en stor hvit kule. Denne kulen gjør deg sterkere og du kan prøve å spise opp en av spøkelsene, noe som gjør at du får en del poeng. Spillets mål er bare om å gjøre å slå high-scoren. Om du får Game Over så kan du prøve å se om du kan få en bedre high-score så det er ikke så mye å si om dette spillet.

Det er noen ting som irriterer meg med spillet. Det ene er at av og til så ganger alle spøkelsene opp mot deg og sperrer deg inne, noe som for deg til å tro at spillet jukser og vil ikke at du skal få en high-score. Den andre tingen som irriterer meg er at om du spiller dette på Xbox-arcade, så reagerer ikke alltid D-paden helt om hvor du skal fordi den går helt 360 om du prøver å gå til f.eks. høyre eller venstre. Jeg anbefaler da at du prøver arkademaskin varianten isteden for Xbox-arkade varianten.

Konklusjon: Jeg likte spillet, men jeg synes den har fått mer enn nok ros som det holder. Det er et bra spill, men man blir lei etter et par ganger. Karakter: 5-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar