onsdag 23. desember 2009

Julespesial: Santazia 1 og 2 (PC).



God Jul og Godt Nyttår! Nå er det bare 1 dag igjen til Julaften, og i dag skal jeg fortelle deg om 2 uvanlige PC spill: "Santazia og Santazia 2." Hvis du ikke vet hva Santazia er, så skal jeg si deg det. Santazia er en Adventskalender på PC. Hver dag skal man gå rundt og finne en gjenstand Julenissen har bedt deg om å lete etter, og så skal man gjøre en oppgave som f.eks. spille memory, finne feil osv. Er spillene bra? Kort svar: Ja. Langt Svar: Les anmeldelsen min så får du se. Jeg er ikke helt sikker på når spillene kom ut, men jeg tror de kom på slutten av 90-tallet. Jeg er ikke sikker fordi det står ikke noe på coveret og jeg finner ingen opplysninger om Santazia 1 og 2 på nettet bortsett fra bilder osv.

Spillet begynner med en sang der en dame sier konstant "Santazia" lavt, mens hun synger, så får du se noen kjøre en kjelke/scooter bort til Julenissens slott(Bare klikk til venstre og se YouTube klippet).
Spillets plott:
På starten av spillet får man en liten intro med Julenissen der han prøver å få inn alle barnas ønskelister på PC'en sin. Men siden han synes det går tregt, bruker han sin tryllebok forå få dem inn raskere (i følge ham selv). Når alle ønskelistene står over PC'en og han og er klare til å gå inn i PC'en, så skjer det en feil. Susene fra kortene gjør at nissen leser opp en kakeoppskrift som forvandler ønskelistene til barna om til sukkerbiter. For å få de tilbake (som Julenissen forteller) må man løse 24 oppgaver som trylleboken har gjemt i 24 ting på Nissens slott. Dette er ikke jeg finner på, dette er faktisk hva spillet handler om. Å det er å løse 24 oppgaver frem til Jul hvis man skal redde julen.

Gameplay: Som jeg sa i sta skal man først snakke med Julenissen for å høre hva slags oppgave som skal gjøres, og i hvilken gjenstand den er i + i hvilket rom den er. For å bevege deg rundt, så bruker du musa og dersom du skal til et viss sted, klikker du på venstre museknapp. Oppgavene i det første spillet er ikke så morsomme fordi det fleste er sånne puslespill, memory spill osv. gjentatt hele tiden. Det kommer aldri noen nye spill bortsett fra de type spillene jeg nettopp sa. Men i 2'ern har de forbedret det litt. Der kommer det spill som Tetris, noe Space Invader lignende, spesielle matteoppgaver og mange fler. Det er en lang liste, men jeg har ikke tid til å nevne alle. Her er forresten en link til Santazia introen som du kan se på hvis du vil: http://www.youtube.com/watch?v=pnm_0ECed-M.

Andre ting å nevne med spillet:
Spillet er et Quicktime player spill som betyr at man aldri ser figuren du er, men er på en måte seg selv og det føles ut som du er der du er i spillet. F.eks. når du er inne på et soverom, så føles det virkelig ut som om du er der. Spillet er laget for hele familien og grafikken i spillet er 32-bit.
Bakgrunnsmusikken er ganske koselig. Den gir julestemning og jeg blir aldri lei av den.

Konklusjon:
Bare så du vet det så handler både 1'ern og 2'ern om det samme så det er ikke noen stor forskjell på dem. Men hvis du lurer på hvilken jeg liker best, så må jeg si Santazia 2. Hvorfor? Oppgavene der er gøyere og mer kreative enn Santazia 1 og stemmene i 1'ern høres litt dumme ut.
Jeg anbefaler deg allikvele å prøve begge spillene fordi dem gir deg julestemning og gjør at du har en advents-kalender-videospill hele tiden. Jeg kommer ikke til å si noe mer fordi jeg vil ikke røpe så utrolig mye mer. God Jul og ha et godt nyttår! PS: fant ingen bilder av coveret til Santazia 1.
Karakter til Santazia 1: 5-
Karakter til Santazia 2: 6

1 kommentar:

  1. God jul og godt nyttår til deg også, Erlend! Din beste anmleldelse så langt, syns jeg. Både morsom og spennende, og full av relevante lenker og poenger. Jul er koselig, og enda koseligere blir ventetiden med Santazia. Og med bloggen din.

    SvarSlett