fredag 13. november 2009

Donkey Kong 64 (N64).



Dette er min 64. anmeldelse så i dag så har jeg bestemt meg for å anmelde Donkey Kong 64 (Nintendo 64). Donkey Kong 64 er et av de siste gode DK eventyrene jeg vet om fordi i dag så er de fleste DK spill dårlige. Før var de originale som f.eks. Donkey Kong 64 som kom ut 1999 (Europa: 6. Desember).

Plot: King K. Rool vil hevne seg på Donkey Kong og gjengen hans etter at han ble slått i Donkey Kong Country spillene. Han har ikke 1 plan, men 2. Den første er å ødelegge Donkey Kong øya, den andre å kidnappe Diddy Kong, Tiny Kong, Lanky Kong og Chunky Kong. Den eneste som ikke er kidnappet er DK som må nå redde alle vennene sine og møte og beseire King K. Rool enda en gang.
Liten Bonus: Når man starter spillet så bør du vente litt før man trykker start fordi hvis man gjøre det, så får man høre en faktisk ganske kul "Donkey Kong rap." Da spillet kom ut pleide jeg og vennene mine å høre på denne sangen gjennom hver gang før vi begynte å spille spillet. Vi synes ennå den er litt morsom å høre på ennå fordi DK64 minner oss hele tiden om hvor bra barndommen vår var.

Gameplay: Spillets mål er enkelt. Det man skal gjøre i hver verden er å samle opp tilsammen 25 gull bananer som alle i DK gjengen må samle opp. Det finnes tilsammen 8 lange verdener i dette spillet og en masse å gjøre i spillet som f.eks. spillet multiplayer med vennene dine, utfordre dem til å se hvem slår visse bosser raskest osv. Hvis du lurer på hvem Tiny, Lanky og Chunky er, så skal jeg fortelle deg det nå.
Tiny Kong er søsteren til Dixie Kong. Hun kan fly akkurat som Dixie, har to fletter og har på seg en jeans.
Lanky Kong er gjengens klovn og er ny i gjengen. Han har en liten rød nese og har en blå bukse som Mario, er en orangutang og det går ann å gjøre slik at han står på henda og kan gå slik så lenge man vil.
Chunky Kong er Kiddy Kongs eldre bror, men er ikke tøffere enn han i det hele tatt. Han har en liten rød hatt på seg og er den største og sterkeste i gjengen.
Du hopper som vanlig med A, men for å bruke våpen i dette spillet så må man holde inne Z og så trykke C-venstre + skyte med B. Noe som er litt forvirrende av og til fordi i Bad Fur Day, så trykker man på B og skyter med Z. Dette fører til at man hvis man ikke har spilt verken DK64 eller Conker's BFD på lenge, så husker man ikke hvilken knapp man skal trykke på for å bruke våpnene i spillene.

Dårlig nyhet med spillet: Det som gjør at spillet er ikke helt perfekt er det faktum at det er altfor langt. Det er tilsammen 201 gull bananer i spillet, 20 feer å samle (man tar bilder av dem med DK kameraet som man trykker Z og så C-ned for å bruke) og mange andre ting som du må utforske selv fordi hvis jeg forteller deg alt som er, så blir dette innlegget altfor langt. En annen ting er at multiplayer mode i dette spillet er ikke så gøy heller, så helst ikke prøv det.

God Nyhet med spillet: Grunnen til at spillet er så bra er fordi spillets grafikk er god, bakgrunnsmusikken er catchy og lydeffektene er simpelthen kjempebra laget. Spesielt eksplosjonene fordi når det smeller i spillet, så høres det ut som om det er noe ute i virkeligheten som smeller fordi den er så bra laget til (Spillet burde vært kalt "DK eksplosive 64."). Bossene er utrolig kule og morsomme og verdenene er bra designet.

Konklusjon: Spillet er supert, men litt for langt. Det går også ann å spille Donkey Kong Arkade i dette spillet hvis du visste det. Hvor? I Frantic Factory, i midten cirka.
Hvis du synes spillet er bra , hvorfor sitter du her da og leser anmeldelsen min? Gå og prøv spillet hvis du ikke har gjort det fordi dette er rett og slett et veldig bra spill. Du kommer til å få det gøy. Tro meg. PS: Beklager forresten hvis du synes anmeldelsen min ble litt for lang.
Karakter: 5+

2 kommentarer:

  1. Donkey Kong 64 som anmeldelse 64 var et morsomt påfunn. Bra at du knytter personlige opplevelser til spillene - det gjør det hele mer personlig og stemningsfullt. Jeg har spilt få adventurespill, og ikke dette heller. Har likevel sett deg spille det ofte, så navnet er ihvertfall kjent. Du skriver bedre og bedre. Ser fram til at du (om en stund) også skal begynne å anmelde filmer!

    SvarSlett
  2. Denne var bra skrevet; OK med lengre artikler. Jeg tror jeg fullførte dette spillet 101% i sin tid; den gangen syntes jeg det var passe langt og underholdende.

    SvarSlett