tirsdag 27. april 2010

Bible Buffet (NES).



Visste du at NES (Nintendo Entertainment System) hadde et spillbibliotek på 800 videospill? Grunnen til at jeg forteller deg dette var at Nintendo hadde spill til NES som var fra dem (det vet man fra før av), men så begynte videospillkompanier som f.eks. Color Dreams, Tengen og Wisdom Tree å lage spill til NES uten at Nintendo visste om det. Det fleste var dårlige og svært få var gode. I dag skal jeg nemlig anmelde et ulansert NES-spill som heter Bible Buffet som ble utgitt i 1993.

Gameplay: Spillet er egentlig et brettspill der målet er bare å komme seg fra begynnelsen av brettet til slutten. Dersom man lander på et felt, så betyr ikke det at du bare lar neste man får begynne sin tur. Nei, faktisk så kommer man til et merkelig sted der målet er å unngå mat som prøver å drepe deg. Målet da er å komme seg til slutten av levelet uten å dø.
Noen ganger i spillet dukker det også opp en quiz der ikke spørsmålet står, men bare alternativer som f.eks. "True/False." Hvor er spørsmålene? De er faktisk i manualen, så hvis man ikke har manualen, så er det liten sannsynlighet for å svare rett. Det jeg ikke skjønner er "hvorfor kunne de ikke bare hatt sprøsmålene på skjermen, slik at man kunne svare lettere på spørsmålene?" Forresten så synes jeg at selve brettet i spillet minner meg om et brettspill ved navn "Candyland." Helt til slutt anngående gameplayet i spillet vil jeg bare si at du spiller som både en spillbrikke og som en liten figur i spillet og isteden for en terning, så bruker man et lykkehjul, når du skal flytte deg på brettet.

Grafikken i spillet er Ok og fargerik, men det hjelper ikke særlig når spillet har mange ting som ikke er spesielt bra/gøy. Det som gjør spille ikke fullt så bra er at etter at man har spilt spillet en stund, så blir det kjedelig med en gang fordi du gjør 100% det samme hele tiden. Du beveger deg litt på brettet, fullfører både mini-games og svarer på en dårlig quiz. Spillet får ikke så mye variasjon med andre ord og kunne vært bedre hvis det skjedde noe mer enn dette. Spillet blir spesielt kjedelig hvis man spiller det alene fordi da føles det ut som om du kaster bort veldig mye av tiden din.
Ja, man kan spille opptil 4 spillere i spillet ved hjelp av en accesory som gjør at man kan plugge inn 4 NES kontrollere inn til maskinen, men jeg tror neppe det er noen som får lyst til å spille dette spillet egentlig etter alt jeg har fått sagt i denne anmeldelsen. Det er nesten ikke bakgrunnsmusikk i spillet (noe som er deffinitivt kjedelig) og lydeffekten tror jeg er det eneste som er bra med spillet fordi de høres klassiske ut og gir deg en litt nostalgisk følelse.
Helt til slutt vil jeg bare si at spillbrettet er ganske stort og langt så det tar uendelig lang tid å spille spillet ferdig.
Det tar sånn ca. 45 minutter å fullføre spillet, så hvis man har er en gruppe på 4 og spiller spillet, så tar det nesten 1 og en halv time bare for å bli ferdig med spillet.

Konklusjon: Spillet er for langt og kjedelig. Spillet underholder deg ikke nok synes jeg og det eneste jeg synes er bra med spillet er lydeffektene og når spillet er ferdig fordi da trenger man aldri å spille Bible Buffet mer. Spillet er i det minste gøy å spille 1 gang, mer en det blir for mye! Det er forresten ingenting i spillet som har noe med Bibelen å gjøre fordi hele spillet dreier seg om forskjellige mattyper som Pizzaskiver, vannmeloner og poteter som prøver å drepe deg i mini-gamene, svare på spørsmål man ikke kan svare på og fullføre et brettspill som er lang og handler om mat. Kanskje spørsmålene i manualen har noe med biblen å gjøre, men "hvem vet?" sier nå jeg.
Karakter: 2+

1 kommentar:

  1. Kjempebra anmeldelse! Jeg lurte skikkelig på hva spillet hadde med bibelen å gjøre, og syns det var lurt av deg å vente med (det morsomme) svaret helt til slutt. Bra! Du forklarte spillet så godt at jeg ikke har lyst til å spille det. Nei, da vil jeg heller spille ekte brettspill, som klassikerne "Ticket to Ride" og "Carcassonne".

    SvarSlett