søndag 21. mars 2010

Mega Man 2 (NES).



Hvis du kjenner til Street Fighter og Dead Rising, så vet man allerede at det er Capcom som står bak disse gode videospillene. Capcom er et videospill kompani som har vært med å lage mange forskjellige videospill franchises, som f.eks. de spillfranchisene jeg nevnte nå netopp. Men i dag skal jeg anmelde et spill ved navn Mega Man 2. Mega Man er en annen franchise Capcom lagde og er i dag en av de mest kjente. Det er veldig mye og si om Capcom og derfor skal jeg en eller annen gang fortelle deg det jeg vet om Capcom. Men i nå om Mega Man 2! Spillet ble utgitt 24. Desember 1988. PS: Jeg har bare spilt Mega Man 2 og ikke noen av de andre Mega Man spillene.

Plott:
Spillets plott tar plass etter Mega Man 1. Etter at Mega Man stoppet den onde Dr. Wilys plan fra å ta over verden, har Dr. Wily bygget nye robotter og en ny festning for å prøve et nytt forsøk på å stoppe Mega Man slik at han kan få prøve og ta over verden på nytt uten at Mega Man ødelegger for han.

Gameplay:
Spillet er veldig lett å lære seg. Målet med hvert level er å komme seg til slutten av hvert level, besiere en av Dr. Wilys robotter og så gå videre til neste level. Du hopper med A og skyter med B. Det som er så bra med spillet er at på starten av spillet så kan man velge hvilket level man vil fullføre først fordi da slipper man å følge rekkefølgen.
Hvert level er kreativt laget og man må alltid planlegge for hvordan man skal hoppe og gå fordi i hvert level er det nye hindringer og nye utfordringer å passere. På veien kan man få Power-ups fra bosser man har slått slik at man kan beseire noen fiender lettere og det samme gjelder noen av bossene, men ikke alltid.

Spillets grafikk og lyd er strålende og musikken er veldig catchy. Spillet synes jeg også er gøy fordi det er en sidescroller (en spillsjanger jeg elsker), og spillet er fullt med utfordringer og selv om noen leveler er vanskelig og krever masse øvelse, så synes jeg spillet gjør at du får det humøret at du ikke vil gi opp. Du vil liksom fullføre hvert level uansett hva.
Det er egentlig ingen ting galt med spillet bortsett fra at det er noen leveler som har satt noen plattformer så langt unna at man må planlegge litt for hvor langt og hvor man skal stå før man hopper. Det er heller ikke mye strategi for hvordan man skal slå bossene. Det jeg gjør er å velge den power-up'en jeg tror er best og skyter helt bananas mot bossen før han er helt død.

Når det gjelder rekkefølgen på levelene man skal ta så er det opp til deg for hvordan man skal ta dem. Men den rekkefølgen jeg tar er: først Metal Man banen, så Wood Man banen, så Flash Man banen, Så Bubble Man banen, Så Air Man banen, så Crash Man banen, så Quick Man banen og så til slutt Heat Man banen før jeg kaster meg løs på siste level (man kan ikke velge siste level før man har fullført de andre 8 levelene). Jeg har ellers ikke noe mer å si om Mega Man 2.

Konklusjon: Spillet er morsomt og utfordrene. Bakgrunnsmusikken og gameplayet er akkurat slik jeg vil ha det og spillet er passe langt. Jeg anbefaler spillet for de som liker sidescrollere og en god utfordring. Kort sagt: En masterpiece, men et veldig vanskelig spill.
Karakter: 6

2 kommentarer:

  1. Artig at du hentet fram et skikkelig gammelt retro-spill (1988 er jo nesten som middelalderen å regne i spill-sammenheng), og at du slår til med en blank sekser. Jeg har ikke spilt dette (nå er det lenge siden du skrev om noe jeg har spilt), men det er uansett morsomt å bli kjent med nye (eller snarere: gamle) spill ved å lese anmeldelsene dine. Keep up the good work, Erlend!

    SvarSlett