fredag 8. januar 2010

Wario Land 4 (GBA).



Ja jeg vet hva du tenker. "Hvorfor begynner du å anmelde Wario Land 4 og ikke 1'ern isteden?" Vel det er fordi jeg ikke har Wario Land 1-3, men jeg har Wario Land 4 og Shake Dimmension (Wii). Som du sikkert vet allerede så er Wario Land 4 det fjerde Wario Land spillet i serien. Men før jeg begynner å anmelde spillet skal jeg bare fortelle deg litt om hvordan Wario Land ble til.
Wario Land begynte som Super Mario Land først. Men etter de 2 eneste Super Mario Land spillene bestemte Nintendo seg for at Super Mario Land serien heller skulle være om Wario etter at han dukket opp i Super Mario Land 2: 6 Golden Coins. Fansen likte han og slik ble Wario Land serien født. Nå om Wario Land 4! Spillet kom til Europa den 16. November 2001.

Plott:
Wario leser en artikkel i en avis om en hemmelig pyramide langt borte som inneholder en haug med skatter og gullmynter. Wario bestemmer seg for å dra dit og kjører i bilen sin som du ser i intro'en. Men etter at han har fulgt etter en eller annen sort katt, så blir han innelåst i pyramiden og er fanget. For å komme seg ut av pyramiden så skal du nemlig drepe 6 bosser i spillet som vokter pyramiden og dette er egentlig plottet til Wario Land 4.

Gameplay:
Målet er å komme seg ut av pyramiden. For å gjøre det må du finne skatter i forskjellige leveler og verdener. Målet med hvert level er å komme seg til slutten av banen og helt tilbake til starten av banen igjen. På veien må du åpne 4 skattekister som inneholder en del av en diamant som du trenger for å komme til bossen. Man må også finne en Boo lignende nøkkel som hjelper deg med å komme til neste level. I spillet kan du finne diamanter, penger, forskjellige mynter og mange andre ting som gjør at du kan spille mini-games osv. For å hoppe bruker man A-knappen. Du angriper med B eller holder inne den får å løpe, men du kan også løpe dersom du holder inne R-knappen.
Spillet er en sidescroller og dette spillet er veldig gøy å spille når du først kommer deg inn i spillets takt og sånt.

Andre ting:
Det går også ann å finne CD'er i spillet som gir deg en bakgrunnsmusikk som er utrolig kjedelig å høre på, så Cd'ene i spillet er egentlig ikke noe viktig synes jeg. Det som jeg synes er bra med spillet er at bosskampene er kjempegøye. Du får den følelsen av at du hater han/hun og ønsker å gi den så mye bank så mulig. Du får mye adrenalin med andre ord. En annen ting er at banene er bra designet, det er mye å utforske pluss at du får lyst til å spille den om igjen ennå det ikke er noe mer å mekke der.
Det som jeg ikke liker med spillet er det med de 4 kistene du skal finne for å fullføre levelet, og det faktum at du må gå tilbake til start bare for å komme deg ut av verdenen. Hvorfor? Fordi det er litt stressende å gå tilbake til start fordi på slutten av hvert level så skal man hoppe på en froske-statue slik at en eller annen dødsklokke starter. Da skal man løpe så fort man kan til slutten av banen før tida løper ut. Går tida ut, så mister man ALT! Det er stressende som bare det og jeg hater stress når jeg spiller videospill. Det med å samle skatter synes jeg tar lang tid. De er vanskelige å finne, og det tar evigheter hvis man skal finne absolutt alt i spillet. Hvis jeg lagde dette spillet så skulle målet med spillet rett og slett være å komme seg til slutten av hvert level uten å dø.

Konklusjon: Spillet er gøy, men stressende av og til. Jeg anbefaler spillet til de som liker skattejakt-plattform spill.
Karakter: 5-

2 kommentarer:

  1. Skikkelig proff anmeldelse igjen, Erlend! Du skriver underholdende, og gir mye lettfattelig informasjon om spillet. Jeg har ikke spilt det selv, men er enig i at stress reduserer spillegleden. Gleder meg til neste anmeldelse allerede!

    SvarSlett
  2. Enig; det var gøy mens det varte, men jeg lengter ikke tilbake til det nå som jeg ikke kan spille det lenger.

    SvarSlett